RENUNGAN


Orang yang berusia 60 tahun diperkirakan menghabiskan masanya selama 20 tahun hanya untuk tidur. Sekiranya tidur mengikuti sunah Rosululloh SAW. Maka tidurnya akan menjadi Ibadah.

Antara sunah-sunah Nabi sebelum, ketika dan selepas tidur.

* Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Banyak yang menyepelekan doa harian, padahal harga yang Allah janjikan adalah syurga.
* Jangan tidur menghadap kaki arah kiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.
* Barang siapa yang membaca tasbih subhanallah 33X, alhamdulillah 33X. Allahuakbar 33X, sekiranya dia mati malam itu, dia akan dikira sebagai mati syahid.
* Niat untuk bangun tahajud. Sekiranya tidak terjaga, Allah SWT. Akan menghitung seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adah sebaik-baik pelindungdaripada sihir dan buatan orang.
* Ambil air wudhu sebelum tidur dan sholat sunat taubat 2 rakaat.
* Maafkan smua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur.
* Tidur cara Rosulullah SAW dengan memiringkan badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi. Rosulullah melarang tidur dalam posisi tengkurap terutama lelaki.

Banyak lagi sunah Nabi yang semuanya mudah untuk dilaksanakan. Lebih mudah dari pada bersolek atau pakai night cream sebelum tidur. Lebih mudah dari pada senam ringan sebelum tidur, dan yang pasti lebih bermanfaat.

Allah hanya menerima Ibadat yang Ikhlas. Tidur adalah ibadah yang paling Ikhlas. Seseorang tidak perlu di paksa untuk tidur. Ganjaran Allah SWT untuk orang yang mengamal kan sunah sangat besar.



Didalam tidur sendiri ada banyak sunnah. Sebaliknya, jika seseorang tidur dengan cara selain dari cara Rosulullah SAW, dia hanya akan dapat keistirahatan yang tak bermanfaat dengan kata lain selama 20 tahun dalam usia 60 tahun dia akan menciduk 20 liter atau lebih air liur.

(Kiriman dari : sahabatku Sumarna Nudin)